Svar: Søvncyklus og dagens skema
25. juni 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Carls mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen i et stykke tid, og det er dejligt, at du nu selv har fået lyst til at skrive :)
Dagsplanen du sender ser fin og alderssvarende ud, men nu hvor Carl er blevet 6 måneder, må du gerne begynde at tilbyde ham mad i hånden, som han kan sidde og sutte og gumle på, opbløde med spyt :)
Han skal naturligvis være under opsyn, når han spiser og sidder med mad i hånden, da han let kan få bidt et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen. Men det styrker hans mundmotoriske udvikling og også hans koordinationsevne at sidde med f.eks. en brødskorpe i hånden, føre den til munden, opbløde den med spyt osv. Det er rigtig god øvelse.
Du kan også give ham en agurkering - her skærer du en skive agurk på 1.5 cm og fjerner kernerne i midten, så det bliver til en ring - sæt ringen på hans tommelfinger, så kan han bedre holde fast på den. Han må også gerne sidde med en blød appelsinbåd, som han kan sutte saften ud af, det kan også være et stykke melon, som du holder, imens han sutter, slikker og smager. Hvis I får kartoffelbåde bagt i ovnen om aftenen, kan du også prøve med sådan en, det samme med en lille blomkål- eller broccolibuket, der er kogt.
Han må derimod IKKE få f.eks. æblebåde eller anden frugt med tynd skræl, ligesom han ikke må få rå gulerodsstænger.
Det er super med en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af kop - og fortsat tilbydes brystet, før han puttes til lur. Mælk fylder stadig en stor del af hans indtag, og da han er en stor dejlig dreng med en flot vægt på over 9 kg, så er hans væskebehov naturligt også stort. Så amningerne er vigtige. Derudover skal han tilbydes vand af kop til alle måltider.
Det er super dejligt, at han indtil videre sover igennem hele natten - ofte sover han fra han puttes kl 19 og til næste morgen kl 05.. Du skal dog være opmærksom på, at dette godt kan ændre sig, og det kan godt være, at han vil begynde at melde sig sen aften for at få brystet her. Og det er faktisk helt okay og helt normalt for alderen. De fleste børn har brug for en drømmeamning sen aften, og det er en af de amninger, som svinder sidst.
Netop i takt med at hans indtag af skemad om dagen øges, så vil amningerne om dagen også blive trappet ud. Det betyder, at amningen før formiddagsluren f.eks. erstattes af et mellemmåltid i 7 måneders alderen, og amningen om eftermiddagen forsvinder ofte også her. Ofte vil børn i 7 måneders alderen trives med 4 amninger som ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, så om en måneds tid vil hans rytme altså ændre sig igen.
Hvis jeres dreng begynder at melde sig sen aften, så er det altså højst sandsynligt et reelt behov - også selvom han indtil videre har kunne klare sig uden amning på dette tidspunkt :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, og som passer til hans alder lige nu, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. 13.30, som nu
Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Ammes og puttes evt. til powernap omkring 16.30-17.. afhængig af, hvor lang middagsluren er.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen, og der suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19-19.30 som nu - tidspunktet vil naturligt variere efter, hvorvidt han har sovet to eller tre lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Evt. amning her - hvis han vågner og melder sig og viser behov for det...
Som du kan se, så er der i min dagsplan indført mellemmåltider, og det vil i 6 måneders alderen ofte være frisk frugt i hånden og lidt frugtmos. På den måde skrues der op i indtag af skemad - altså lidt flere måltider i løbet af dagen. De enkelte måltider behøver ikke være større. Det er bedre, at han spiser ¾-1 dl., drikker vand af kop og derefter tager imod brystet, end at han spiser 1-1.5 dl. og efterfølgende afviser brystet eller ikke drikker nok, før han skal sove. Så balancen mellem indtaget af skemad, vand af kop og brystet skal stadig findes :)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé til, hvordan du kan fordele både mælk og mad - både nu og om en måneds tid :)
Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave 2. oplag 2019).
Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit - og jeg glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske